Manuele lymfedrainage is een vorm van fysiotherapie die gericht is op het afvoeren van eiwitten en vocht in het weefsel (oedeem)

Het is een soort massage waarbij de handen lichte, draaiende bewegingen maken om de vochtafvoer in de lymfebanen te stimuleren.

Lymfoedeem

Lymfoedeem is een abnormale ophoping van eiwitten en vocht in het lichaamsweefsel. Dit is het gevolg van een verstoord evenwicht tussen aan- en afvoer van vocht.
Lymfoedeem ontstaat vaak geleidelijk en kan een chronisch karakter krijgen.
Het kan aangeboren zijn ( primair lymfoedeem) of verworven als gevolg van een operatie, trauma of andere aandoening ( secundair lymfoedeem).

Bekende vormen van secundair lymfoedeem zijn het arm- of borstlymfoedeem na een borstoperatie met okselklierverwijdering of het been- of buiklymfoedeem na bijvoorbeeld een gynaecologische operatie. Patiënten die na een operatie en/of chemotherapie ondergaan, hebben een grotere kans op het ontwikkelen van lymfoedeem. Ook kan fibrotisering van het weefsel ( verharding van de huid) en/of een ontstekingsreactie ( rood, pijnlijk en warm weefsel) in het bestralingsgebied ontstaan. De klachten die kunnen ontstaan bij lymfoedeem zijn: pijn, vermoeidheid, gespannen en zwaar gevoel, zwelling, beperkingen in bewegingen en beperkingen in het dagelijks functioneren.

De behandelingsmogelijkheden

De behandeling is voornamelijk gericht op het terugdringen of het niet doen toenemen van oedeem. Genezing van lymfoedeem is door de behandelaar niet altijd mogelijk. Het stimuleren van afvoerwegen en aanleggen van nieuwe afvoermogelijkheden in het geval van verwijdering van lymfklieren en lymfbanen, is tevens een belangrijkonderdeel van de behandeling.

Het door bestraling aangetaste weefsel (fibrotisering en ontsteking) is door manuele lymfdrainage en lymftaping goed te behandelen. De patiënt zal ook begeleid worden in het opbouwen van zijn activiteiten om het normaal functioneren van zijn ledematen zo goed mogelijk te herstellen. Als laatste, maar een niet te verwaarlozen aspect, is te vermelden dat de manuele lymfdrainage volgens de methode Vodder een uiterst ontspannende therapievorm is. De patiënt vindt tijdens de behandeling een rustmoment waarin lichaam en geest kunnen ontspannen.

De behandeling kan bestaan uit:

• Voorlichting/adviezen
  • Manuele lymfdrainage
  • Compressietherapie ( door middel van zwachtels en elastische kousen)
  • Tapen (lymftaping)
  • Ademhalingstherapie